PHI #3 PETUA MEMBUNUH NYAMUK

By Norfitri Hamdani - 2:30 pm

bunuh nyamuk, penghalau nyamuk, petua tradisional. petua halau nyamuk



Masa kecil-kecil dulu, selalu berhadapan dengan karenah nyamuk. maklumlah, duduk di kawasan kampung. memang tiap kali malam, terutamanya bila elektrik tiba-tiba terputus, berperanglah dengan nyamuk masa mengulangkaji pelajaran. dok bertepuk tampar dengan nyamuk. kadang-kadang nyamuk dok gelak tengok kat kita sebab syok sendiri nak bunuh dia tapi tak kena sasaran.

Sudahnya, arwah mak IbuNoey bagi satu petua. daripada dok terkejar-kejar dengan nyamuk, cuba cara ni. ambil sebiji pinggan, kalau boleh guna pinggan plastik. sapukan sedikit minyak masak pada permukaan pinggan tu dan ratakan. kemudian, bila ada je nyamuk lalu depan mata, kibar-kibarkan pinggan tu. nanti nyamuk tu pasti melekat kat pinggan. dan kita tak perlu susah-payah nak kejar nyamuk tu... rasanya kalau nak buat pada lalat pun menjadi kut. petua ni khas semasa kita berjaga je ye. kalau tengah tidur tu, tak bolehlah nak buat kan..

Selamat mencuba.

  • Share:

You Might Also Like

14 berkongsi idea

  1. Oo betul juga petua ni.. lain kali boleh try ...

    ReplyDelete
  2. nice share... tapi jgn letak minyak banyak2, nnti terpercik merata.. heheh

    ReplyDelete
    Replies
    1. yup,betul tu..hehe..sapu ala kadar je..

      Delete
  3. rasa nak gelak baca petua nih..macam nak main ping pong lak..kih3

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehe..masa kecik-kecik dulu memang suka sambil main-main kan..

      Delete
  4. menarik tu.. petua orang lama.. :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. petua arwah mak IbuNoey..tu yg paling mahal tu..;)

      Delete
  5. Sy pula suka bg nyamuk gigit sampai kenyang. Pastu tgk vontot nyamuk tu. Kalau nyamuk tiruk @ saya panggil nyamuk tonggek.

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehe..dulu masa kecik-kecik pun,kadang-kadang biar je nyamuk kenyang..tapi arwah mak tegur,jgn buat cam tu,nanti kena penyakit..hehe..

      Delete
  6. Wahhh.. Bole try ni kat umah mak sy sbb umah mak byk lalat :)

    ReplyDelete
  7. alamak, yang jenis attract nyamuk punya ada tak ? banyak betul nyamuk musim hujan ni

    ReplyDelete
    Replies
    1. kalau nak yang jenis attract nyamuk,cara tradisional,IbuNoey tak tahu pula.tapi kalau cara konvesional,banyak je.biasanya ada lampu untuk attract nyamuk.

      Delete

Pendapat anda amat dihargai.